KELİMELERİN İÇİNDEN GEÇEN RESİMLER


” Karahindiba ” isimli genç blogu ile şimdiden pek çok kişinin dikkatini çekmeyi başaran Ünal Altındağ ile içerisinde usta şairlerin güzel şiirleri ile bezenmiş resimlerin yer aldığı blogundan, yapmış olduğu çizimlerin üretim aşamasına ve aldığı eğitime kadar hoş bir sohbet gerçekleştirdik.

 Öncelikle seni tanımak istiyorum. İnternette ki kısıtlı bilgilerin yeterli olmayacağını düşünüyorum.

En baştan başlamak en doğrusu sanırım. Samsun’un bir köyünde bir çiftçi ailenin çocuğu olarak dünyaya geldim. Beşinci sınıfa geçtiğimde ailemin bizi okutmak istemesi üzerine Ankara’ya taşındık ve köyden şehre göçün etkisiyle ortaokul hayatı boyunca uyum problemleri yaşadım diyebilirim. Hemen hemen hiç arkadaşım yoktu ve bu esnada bolca insanları gözlemleme fırsatı buldum. Ardından sıradan bir lisede, sıradan bir eğitim aldıktan sonra şuan mezun olmak üzere olduğum Resim Öğretmenliği bölümüne geldim.

Okuduğun bölümü seçmende nelerin etkisi oldu?
Aslında bu alana gelmemdeki en büyük etken kendimim diyebilirim, ondan sonra hocalarımın desteği geliyor. Sanatla pek haşır neşir olmayan hatta eğitimsiz (çiftçi) diyebileceğim ailem, bu bölümde okumamın bana gelecekte pek faydası olmayacağı düşüncesindeydi. İçimde biraz da olsa sanatsal daha doğru bir tabirle estetik kaygı bulunduğunun farkındaydım ve başka bir alanda yapamayacağımı çok iyi biliyordum. Bu yüzden aileme karşı biraz savaş vermem gerekti ve bu savaştan galip çıktım.

Usta şairlerin şiirlerine resim ile tepki verme fikri nasıl ortaya çıktı?
Aslında bu bir tepki verme olayından ziyade bir uyum işi diyebilirim. Müziğin ruhu okşayan işitselliği, resmin kişiyi çağıran görselliği, satırların sonsuz derinliği birbirini tamamlayan yap-boz parçaları gibi, mühim olan ise parçaları doğru yerleştirmek. Henüz kendime ‘ben sanatçıyım’ diyemiyorum, ancak bir sanatçının şiirden de, müzikten de, resimden de anlaması gerektiğini savunuyorum. Bu yüzden elimden geldiğince bunları bir arada kullanmaya çalışıyorum.


Yapmış olduğun eserlerin üretim aşamasından biraz bahsetmek istiyorum. Bir şiiri okurken kafanda bazı görüntüler beliriyor ve hemen eskiz çalışmaları mı yapıyorsun?
Çizmeye başladığımda aklımda bir sürü şey olmasına rağmen tam olarak belli bir konu bulunmuyor. Birkaç eskiz çiziyorum ve bir yere vardırabileceğimi düşündüğüm eskizi işlemeye başlıyorum.  Çizim devam ettikçe genelden özele doğru ilerliyorum ve çizimin sonuna yaklaştıkça kafamdaki kurgu da netleşmiş oluyor. Nihayetinde son rötuşları da, belirlediğim kurguya ya da şiire göre tamamlıyorum.

Ne zamandan beri çizimlerine şiir ile yön veriyorsun?
Yaklaşık bir yıldır çizimlerimi şiirler ve yer yer de müzikler eşliğinde sunuyorum. Hatta sırf bu yüzden bir portföy sitesinden ziyade blog kullanmaya karar verdim diyebilirim.

İlk çizimlerin ile şimdikileri karşılaştırmanı istediğimde nasıl bir tablo çıkıyor karşımıza?
Her çizerde olduğu gibi ilk çizimler daha çok akademik ve belli kurallara göre oluşan karakalem tekniğinde çizimlerdi. Konudan çok anatomi, perspektif ve oran – orantı gibi hususlar ön plandaydı. Ancak belli bir yeterliliğe ulaşıldıktan sonra işin içine rengin de girmesiyle kendi konumu seçip bunu kendi tekniğim ve tarzımla sunmaya başladım.

Çizimlerine baktığım zaman yavaş yavaş kendi tarzını yarattığını düşünüyorum. Sen buna ne dersin?
Doğrusu en büyük amacım kendi tarzımı yaratabilmek ve bu alanda güzel işler ortaya çıkarmak. Okul her ne kadar beni kısıtlasa da fırsatını bulduğum ilk anda kendimi çizime veriyorum.

Kendi tarzını oluşturmak için neler yapıyorsun? Çalışma düzenin nasıl?
Kendi tarzımı oluşturmak için sürekli çizmem gerektiğini biliyorum. Ve elbette en az çizdiğim kadar da okumak… Şu sıralar gerektiği kadar çizemesem de bu işin yakasını bırakmak gibi bir niyetim yok açıkçası. Çalışma düzenine gelince, henüz kendime bir çalışma düzeni oluşturabilmiş değilim. Ancak zamanla düzen de oluşacaktır. Çizimleri oluşturma aşamasına değinecek olursam önceleri kağıtta eskizlerimi çizer ardından bilgisayar ortamına aktarırdım. Şimdi ise vakit harcamamak adına doğrudan bilgisayarda başlayıp bitiriyorum. Şunu da söylemeden geçemeyeceğim kağıda çizmenin tadı bambaşka oluyor.

Yapmış olduğun çalışmaların Türkiye’de ve dünyada çeşitli örnekleri var mı?
Sevdiğim takip ettiğim çizerler elbette var, en basitinden henüz yaşı daha genç olan Aykut Aydoğdu veya Rus illüstratör Anton Semenov severek takip ettiğim çizerlerdir. Bu örnekleri epey çoğaltabiliriz ancak şiirleri resimle bir arada sunan başka çizerler var mı bilmiyorum açıkçası.

Ve gelelim bunları paylaştığın ‘Karahindiba’ adlı bloguna. Blogun kurulduğu ilk zamanlarda kitap tanıtım yazılarının hakim olduğu bir format görüyorum. Fakat zamanla bu format, çizimlerini ve onlara yön veren şiirleri yayınladığın bir platform haline geliyor. Blogtaki bu evrilme nasıl gerçekleşti?Bunun sebebi blogu açtığım ilk zamanlarda çizim yapmak için bir tabletimin olmaması diyebilirim. Blogda bir şeyler yazmak, paylaşmak çok hoşuma gidiyordu lâkin bunun için gerekli ekipmanım ne yazık ki yoktu. Ben de gerekli ekipmana sahip olana kadar, okuduğum kitapları paylaştığım bir platform haline getirdim. Bunun, blogu verimli bir şekilde kullanmayı öğrenmeme yardımcı olduğunu da düşünüyorum.

Blog çok kendi halinde, hatta bir nevi ‘günlük’ diyebileceğimiz nitelikte. Bu oluşturduğun bir tarz mı yoksa kendiliğinden mi gelişti?
Gerçekten güzel gözlem tebrik ediyorum. Tam da öyle aslında, blogu açmamdaki amaç, kendimce bir şeyler paylaşıp onları orada saklamaktı yani bir nevi günlük. Doğrusu kimsenin yaptığım işlerle ilgileneceğini düşünmüyordum ancak gördüğüm kadarıyla durum bunun tam tersi ilerliyor.

Peki, neden ‘karahindiba’?
Bunun bir kaç sebebi var. Öncelikle karahindiba estetik duruşu ve hassaslığıyla çok kırılgan bir çiçek. Hatta biraz abartacak olursak  sanatçı bir ruhun bir bitkide vücut bulmuş hali gibi. Yani direk karahindiba’nın kendisine olan ilgim büyük. Diğer bir sebebi ise blogumdaki ilk gönderiyle alakalı; Sinan Sülün’ün Karahindiba adlı kitabı: bu kitap sevdiğim bir insanın bana hediyesiydi ve sevdiğim de bir kitaptı. Zamanla o insanla aramızdaki bağlar koptu ve elimde anı olarak bu kitap kaldı. Ben de bundan daha iyi bir isim olamayacağını düşündüm.

Yapmış olduğun bir çalışmanın Siyah Sanat dergisinin 7. Sayısında yayınlanmış olması, siteye olan trafiği ve senin tanınırlığını arttırdı mı? Ve yapmış olduğun ürünün daha çok insana ulaşabiliyor olması hakkında neler söylemek istersin?Siyah Sanat piyasaya yeni çıkmış bir dergi olduğu için okuyucu kitlesi henüz pek geniş değil. Derginin sonraki sayılarında da çizimlerim yayınlandı ancak bunun bloga pek etkisi olduğunu söyleyemem. Her ne olursa olsun işlerimin daha geniş kitlelere ulaşması beni mutlu ediyor.

Tüm bunların yanında müzikle de ilgileniyorsun. Edip Cansever’in ‘Çağrılmayan Yakup’ şiiri üzerine oluşturduğun parçayı dinlediğimde etkileyici olduğunu düşündüm- hissettim daha yerinde bir kavram olacak sanıyorum- Ve bununda üretim aşamasını merak ediyorum. Tınılarla duyguları iletmek gerçekten zor ve sen bunun eğitimini almamış olmana rağmen gerçekleştirebiliyorsun. Neler söylemek istersin?
Müziğin ve Çağrılmayan Yakup’un bir araya gelmesi aslında benim için güzel bir tesadüf oldu. Şiiri yeni keşfettiğim bir dönemdi ve gerçekten çok etkilenmiştim. O sıralar bir ay kadar bir boş vaktim vardı ve uzun süredir aklımda olan müzik yapma fikrini uygulamak için güzel bir fırsat diye düşündüm. Sonucunda ortaya böyle bir şey çıktı.

Son olarak ileride mesleki anlamda ne yapmak istiyorsun?Üniversiteden mezun olacağım bölüm Resim Öğretmenliği ancak öğretmenlik kısmının beni kısıtlayacağını düşünüyorum. Ana-sanat dalım olan grafik tasarımda iyi olduğumu düşünüyorum ve bu alanda ilerleme fikrindeyim. En uç noktam ise ileride çizimlerimin mesleğim haline gelmesi.

Ünal Altındağ’ın blog sayfası için bağlantıya tıklamanız yeterli; unalaltindag.wordpress.com

 

 

One Comment Kendi yorumunu ekle

Bir Yanıt Bırakın

